NIE MOŻESZ ZAJŚĆ W CIĄŻĘ ?

POZNAJ 15 POWODÓW TWOJEJ BEZPŁODNOŚCI.

Czy zastanawialiście się kiedyś jak sposób żywienia wpływa na wasze zdrowie?

Czy to co jemy ma na nasz organizm wpływ? Pod koniec artykułu będziesz miała możliwość sprawdzić na jakim poziomie jest TWOJA PŁODNOŚĆ oraz poznasz banalnie prostą receptę na szczęśliwe poczęcie.

Odpowiedź jest prosta:

Tak, jeszcze raz tak ! ! !

Aktualnie szacuje się, iż ponad 80 jednostek chorobowych wynika z niezdrowego sposobu żywienia lub niewłaściwej jakości zdrowotnej żywności. Jeżeli powszechnie wiadomo, że stan odżywienia kobiet w ciąży ma ogromny wpływ na wzrost i rozwój płodu, to czy nie można stwierdzić, że właściwy styl życia, sposób żywienia i naturalna suplementacja nie przyczynią się do zwiększenia płodności?

Często jest tak, że złe nawyki żywieniowe przenoszone są z pokolenia na pokolenie. Ale nie wydaje się, żeby była to gówna przyczyna niepłodności.

Jeszcze 40 lat temu nie mieliśmy z tym problemu. Obecny styl życia, praca, stres, szybkie wysokoprzetworzone i nieregularne jedzenie, brak aktywności fizycznej, używki, brak regeneracji mają wpływ na cały nasz organizm. Dzienne racje pokarmowe kobiet zazwyczaj zawierają zbyt małą wartość odżywczą. Brak witamin, minerałów i błonnika powoduje niedobory pokarmowe. A co za tym idzie, złe funkcjonowanie całego organizmu. 

Szacuje się, iż w Polsce niepłodność dotyczy około 15-25% par. Najnowsze badania sugerują, że odpowiednia dieta i styl życia mogą przyczyniać się do zmniejszenia problemów z zajściem w ciążę o 80%.

Czy zatem nie warto, wprowadzić odpowiednie żywienie, zmienić swój styl życia, dodać odpowiednią aktywność fizyczną i suplementację?

Myślę, że odpowiedź jest prosta.

Główną przyczyną niepłodności są zaburzenia owulacji u kobiet. A co ją może zaburzyć: nieodpowiedni stosunek jednonienasyconych kwasów tłuszczowych do izomerów trans kwasów tłuszczowych, spożycie nadmiernej lub zbyt ubogiej ilości białka, węglowodanów, niewłaściwa ilość żelaza w diecie, wskaźnik masy ciała (BMI) i źle dobrana aktywność fizyczna.

Wykazano, że kobiety modyfikujące tylko jeden czynnik z wymienionych powyżej w porównaniu z kobietami, których styl życia nie uległ modyfikacjom, cechowało o 30% niższe ryzyko zaburzeń płodności.

Jedna z ważnych cech modelu żywienia sprzyjających płodności jest odpowiednie spożycie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, z jednoczesnym unikaniem produktów będących źródłem izomerów trans kwasów tłuszczowych. Badania sugerują, że kwasy tłuszczowe trans zwiększają ryzyko bezpłodności, gdy zastępują w diecie węglowodany i nienasycone kwasy tłuszczowe. W dzisiejszych czasach, kiedy kobiety chcą być szczupłe, bez odpowiedniej porady dietetycznej często rezygnują z tłuszczu w swojej diecie. Natomiast badania sugerują, że małe spożycie tłuszczów ogółem prowadzi do zaburzeń cyklu menstruacyjnego mogących być czynnikiem predysponującym do niepłodności. 

Dane z Nurses`Health Study II wykazały że spożycie odpowiednich kwasów tłuszczowych, może zapobiegać endometriozie, która również jest choroba mająca wpływ na bezpłodność u kobiet. Większe spożycie kwasów Omega 3 zmniejsza ryzyko endometriozy, natomiast większe spożycie kwasów tłuszczowych trans zwiększa ryzyko endometriozy.

Kolejną plagą naszych czasów jest insulinooporność. Wiele doniesień sugeruje, że wrażliwość insulinowa może być wyznacznikiem owulacji i płodności. Węglowodany, które są jednym ze składników pokarmowych wpływają w największym stopniu na poziom glukozy i insuliny we krwi. Jeżeli w naszym organizmie stężenie glukozy i insuliny jest, zbyt wysokie dochodzi do zaburzeń równowagi hormonów odpowiedzialnych za płodność. Insulina wydzielana przez trzustkę wraz z towarzyszącym jej insulinopodobnym czynnikiem zrostu (IGF-1) hamuje produkcję białka, które wiąże hormony płciowe, zwłaszcza męskie. Gdy stężenie białka jest zbyt niskie, w krwiobiegu u kobiety zaczynają przeważać hormony męskie, głównie testosteron, prowadząc do zakłócenia równowagi hormonalnej. Jeżeli w naszej diecie przeważa żywność wysokoprzetworzona i węglowodany proste takie jak: ryż biały, pieczywo białe, makarony białe, słodycze, słodkie napoje… ,to dochodzi właśnie do takich zaburzeń hormonalnych.

Badania prowadzone USA sugerują, że kobiety z większym obciążeniem glikemicznym, miały o 92% wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia niepłodności owulacyjnej, w porównaniu do kobiet z grupy niskiego obciążenia glikemicznego.

Ogromny wpływ na płodność ma również spożycie odpowiednich składników mineralnych i witaminowych. W ramach Wieloośrokowego Ogólnopolskiego Badania Stanu Zdrowia Ludności (WOBASZ), przeprowadzonego w latach 2003-2005 oceniano sposób żywienia i poziom wiedzy zdrowotnej Polaków w wieku od 20 do 34 lat. Z badań wynikało, że dieta młodych Polaków była niezbilansowana pod względem niektórych składników odżywczych. Stwierdzono niedoborową zawartość wapnia, folianów i magnezu.

Jednym z niedoborowych składników w diecie Polaków jest kwas foliowy, który może zwiększać częstość owulacji, choć badania wymagają dalszych potwierdzeń.

 

Kolejnymi ważnymi witaminami w kontekście płodności, są witamina B6 oraz B12.

 

Witamina B6 odpowiada między innymi za utrzymanie odpowiedniego stężenia progesteronu we krwi. W badaniach Ronnenberga i wsp. wykazano, że odpowiedni poziom witaminy B6 w osoczu krwi, powoduje wyższy współczynnik poczęcia dziecka i niższe ryzyko utraty wczesnej ciąży, w porównaniu do kobiet z niedoborem tej witaminy.

 

Zbyt niski poziom Witaminy B12, może przyczyniać się do zaburzeń owulacji oraz implementacji zarodka. Niedobór może wręcz prowadzić do niepłodności oraz nawracających poronień.

 

Kolejnym ważnym mikroelementem w kontekście płodności jest żelazo. Według badań u kobiet, które nie dostarczały wystarczającej ilości żelaza wraz z dietą, może wystąpić brak owulacji lub jakość dojrzewającej komórki jajowej będzie niska. Badania przeprowadzone przez Chavarro i wsp, sugerują, że kobiety, które zażywały suplementy żelaza w dawce co najmniej 40mg/dzień, o 40% rzadziej miały problemy z zajściem w ciążę. Fakt ten dotyczył kobiet spożywających żelazo pochodzące z warzyw, owoców i suplementów.

Cynk to kolejny składnik mineralny, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania hormonów, w tym insuliny i tyroksyny. Wykazano, że cynk warunkuje właściwy przebieg owulacji i cyklu miesiączkowego, metabolizm estrogenów, progesteronu i androgenów. 

 

W badaniach zamieszczonych “The Jurnal of Reproductive Medicine”i w “Ginekologia i Położnictwo Medical Project” wykazano, że witaminy B6, B12, kwas foliowy, magnez, selen, żelazo, cynk oraz L-Argimina mogą przyczynić się do poprawienia płodności kobiet. Powiązane to jest z uzyskaniem regularnych cykli miesiączkowych, znaczącym wzrostem liczby dni z podstawową temperatura ciała powyżej 37*C w fazie lutealnej i wzrostem stężenia progesteronu w środkowej części fazy lutealnej, większego odsetka uzyskiwanych ciąż – w tym ciąż bliźniaczych, a także zmniejszenia ryzyka wystąpienia niepłodności owulacyjnej.

 

Bez wątpienia jest fakt, że przed planowaną ciążą warto

wprowadzić zmiany w sposobie żywienia, ale nie tylko.

 

Powszechnie wiadomo, że masa ciała ma istotny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Zależność występowania niepłodności od masy ciała jest przedmiotem wielu badań. Występowanie otyłości w młodym wieku, może prowadzić do zaburzeń miesiączkowania, cykli bezowulacyjnych i niepłodności w wieku dojrzałym. Otyłość, często też może współistnieć z zespołem policystycznych jajników (PCOS), któremu towarzyszą zaburzenia miesiączkowania. Zespół ten jest przyczyną około 6% niepłodności. U kobiet otyłych niepłodność powiązana jest z zaburzeniami hormonalnymi, polegającymi obniżeniu wydzielania FSH (hormonu folikulotropowego), LH (Lutropiny) i zmniejszeniu sekrecji progesteronu przez ciałko żółte. Ponadto w tkance tłuszczowej produkowane są estrogeny, a ich nadprodukcja wpływa niekorzystnie  na przebieg cyklu płciowego.

 

Jednym z elementów, które mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała jest aktywność fizyczna. Badania przeprowadzone przez Rich-Edwarts i współpracownicy potwierdzają fakt, że godzina ćwiczeń dziennie może wpływać na poprawę płodności u kobiet . Aktywność fizyczna wpływa na regulowanie poziomu cukru we krwi oraz pomaga rozładować stres, co w dzisiejszych czasach jest niezbędne. Należy jednak pamiętać, że zbyt intensywne treningi mogą prowadzić do braku owulacji lub nieregularnych miesiączek, a w konsekwencji do czasowej niepłodności.

Można zatem stwierdzić, że prawidłowy poziom spożycia białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych a także ograniczenie żywności wysokoprzetworzonej, węglowodanów prostych oraz tłuszczów trans ma istotny wpływ na płodność. W połączeniu z aktywnością fizyczną i prawidłową masą ciała oraz ograniczeniem używek nasze szanse na poczęcie dziecka są ogromne.

W tym artykule opisałam jakie konsekwencje dla naszego organizmu ma niewłaściwy sposób odżywiania i brak aktywności fizycznej. Jest to ściśle skorelowane z płodnością. Jeśli organizm zablokował możliwość reprodukcji oznacza to, że zmiany do jakich doszło są dość poważne. 

Czy problem dotyczy Ciebie? Jeśli starasz się o dziecko od 3 miesięcy i jeszcze nie jesteś w ciąży problem może dotyczyć również Ciebie. 

Dowiedz się na jakim poziomie jest TWOJA PŁODNOŚĆ >>> [LINK SPRAWDŹ SWOJĄ PŁODNOŚĆ]

Dzisiejszy poziom medycyny, ilość badań prowadzonych nad żywnością i jej wpływu na nasz organizm dają nam tak naprawdę 2 rozwiązania. Dokładając  aspekt psychologiczny dostajemy kolejne rozwiązanie.

Chcesz poznać te rozwiązania?

Zapraszam do kolejnego artykułu “Banalnie prosta recepta na ciążę” [link] 

 

mgr. Olga Chaińska 

PIŚMIENNICTWO:

  1. Marzena Skwara  Aspekty środowiskowo- rekreacyjne i prawne zdrowia człowieka- Wybrane czynniki żywieniowe a płodność kobiet.
  2. Ilona Góra, Ewa Drabowicz, Juliusz Przysławski Ocena zawartości wybranych witamin I składników mineralnych w całodziennych racjach pokarmowych grupy kobiet z zaburzeniami  płodności.
  3. Tomasz Wikarek, Magdalena Olszanecka- Glinianowicz, Jerzy Chudek, Jerzy Sikora, Piotr Skałba Hormon anty-Mullerowski a zaburzenia płodności u otyłych kobiet i kobiet z zespołem policystycznych jajników.
  4. Dorota Szostak –Wegierek Sposób żywienia a płodność.
  5. Monika Hajduk  Wpływ wybranych składników pokarmowych na funkcjonowanie układu rozrodczego u kobiet.
  6. Ilona Górna Wpływ sposobu żywienia oraz wybranych parametrów stylu życia na płodność I rozrodczość kobiet.
  7. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin  i  mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych I karmiących.